14 May, 2009

Bräck laddar för comeback

Kenny Bräck kör EM-deltävlingen i rallycross i Höljes i en likadan bil som Europamästaren Kenneth Hansen kör. – Det här ska bli jäkligt kul, säger Kenny och berättar om ett erbjudande från Per Eklund

Det är nästan exakt fyra år sedan Kenny Bräck körde sitt sista lopp. Han kvalade in till Indy 500 år 2005 med snabbaste tid, men fick bryta beroende på mekaniska problem.
Sedan dess har han ägnat mest tid åt mentorskapet för Marcus Ericsson, som i år kör japanska formel 3-serien.
Men när Leif Halvarsson från Finnskoga Motorklubb ringde och frågade om han ville testa rallycross sa han ja.
– Det är fortfarande kul att köra bil och när de erbjöd mig en konkurrenskraftig bil av en typ jag aldrig kört förut sa jag ja, säger Kenny, som aldrig sett tävlingen i Höljes, trots att han på sin mammas sida har släkt där.
– Det är ju potenta bilar med 600 hästar, men samtidigt är allt runt omkring väldigt back to basic, forsätter han om folkfesten som lockar över 20.000 och i år körs 4–5 juli.
– Jag lovar full satsning. Samtidigt är jag ju inte alls van vid att ställa in bilen och får lita till 100 procent på teamet. Jag har kört bilen en gång i Strängnäs, men hoppas på ett par testdagar till, säger Kenny mitt i flyttbestyren från Belgien till nya hemmet i London.

På startlinjen i Höljes väntar 62-årige värmlänningen Per Eklund.
– Det är ju en legend, säger Kenny och skrattar förtjust över att få möta honom.
– När jag hade kraschat där i Texas och låg där i respirator med slangar överallt, då ringer telefonen. Det var Per. Han frågade hur det var och jag sa att det har väl varit bättre.
– Då fortsatte han och sa att nu ska du väl inte köra nåt mer sånt där Indy. Ska du inte köra Pikes Peak med mig i sommar i stället, berättar Kenny och skrattar åt inbjudan, som han dock tackade nej till.

Pikes Peak är en backtävling som körts i Colorado sedan 1916, med en stigning på drygt 1.400 meter på den två mil långa banan. 2000 och 2002 vann Per, som hittills ende svensk, sin klass i en hemmabyggd Saab.
Sven Gustavsson
sven.gustavsson@dn.se



Eklund and Brack at Maasmechelen 2008

No comments: