02 August, 2006

Eklund mot Stenvall

(English translation will follow soon)

Upplagt för ny Saab-duell i rekordjämnt mästerskapI Höljes resulterade deras kamp i att ingen tog sig till A-final.I Kalix var de etta och tvåa över mållinjen.Till torsdagens kvällstävling i Strängnäs vill Saab-förarna Per Eklund och Ola Stenvall kliva upp överst på prispallen igen.– Men gärna i omvänd ordningen den här gången, säger veteranen Eklund.– Jag vinner gärna igen, kontrar Stenvall.Per Eklund och Ola Stenvall. Svensk motorsport har fått en ny, slagkraftig Saab-duo. Inför säsongens fjärde SM-deltävling i rallycross är båda med och slåss om guldet i den rekordjämna tabellen.Inför torsdagens start skiljer bara två poäng mellan ledande Eklund och femman Stenvall.– Det är stenhårt, ingen semester, säger Eklund som ännu så länge saknar en seger i år. I premiären hemma i Arvika blev han tvåa efter Thomas Rådström, som han delar mästerskapsledningen med. I Kalix snodde just Stenvall segern framför ögonen på värmlänningen.– Men det var kul att Ola vann, säger Per och låter ärlig.Eklund kände sig delaktig i triumfen. Bilen Stenvall kör hyr han nämligen av Per. Eklund har byggt den och servar om den mellan tävlingarna.– En bra affär? Nja, det beror på om Ola kör sönder några dyra grejer eller inte, skrattar Per som själv erbjöd sig att hyra ut bilen när Stenvall bestämde sig för att satsa på comeback i rallycrossens värstingklass.– Ola är en jäkel på att köra bil, en riktig luring och en riktig hårding. Han är tuffare än man tror, för han ser ju så snäll ut.– Sedan är det bra folk han har omkring sig. Inte ett gnäll.Stenvall har inget att klaga över när det gäller bilen.– Den är driftsäker, snabb och lättkörd. Ärligt talat tror jag att jag har den bättre av Pers båda bilar, säger han.Det håller Eklund inte med om.– De är i stort sett lika, men det klart, Olas bil är kortare i hjulbasen och dessutom 50 kg lättare. Sedan skiljer det ju några kilon på förarna också, säger Per, skrattar och tillägger:– Kanske ska jag och Ola dra lott om vilken bil vi ska använda när mästerskapet närmar sig slutet…Stenvall byter ogärna, men han kan mycket väl tänka sig ett samarbete med Eklund även nästa säsong.– Jag hoppas verkligen på en fortsättning. Jag är imponerad av Per och på vilket sätt han hanterat det här samarbetet. Han är oerhört seriös, säger han. Någon överdriven respekt för Eklund har emellertid inte nykomlingen i serien. Att det är Per bil han kör på banan bryr han sig heller inte om. I den kombinerade EM- och SM-deltävlingen i Höljes hade de båda en stenhård duell i B-finalen. Faktum var att deras kamp resulterade i att Tommy Rustad vann och avancerade till A-final.– Men Rustad hade inte vunnit om Ola gett tusan i att köra på mig efter starten, säger Eklund.I det läget var inte norrlänningen Pers favorit direkt. Men det är glömt nu.– Jag redde ut det där genom att ta honom i den sista svängen innan mål, skrockar Per.Sedan hade de en diskussion inför Kalix också.– Vi kom överens om att vi inte skulle köra ihjäl varandra, flinar Stenvall.Ärlig kamp har emellertid ingen utav dem något emot. Och kanske får vi se Eklund och Stenvall duellera mot varandra i var sin Saab 9-3 även i Strängnäs. SM-tabellen är rekordjämn och med bara tre deltävlingar kvar att köra gäller det att inte göra bort sig.– Det gäller att krångla sig med till A-final. Väl där kan allt hända, resonerar Ola, som inte gör någon hemlighet av att det är guld han är ute efter.– Jag lyckades aldrig erövra något SM-guld i den Supernationella klassen. Det vill jag ha nu och ända sedan jag satt i bilen för första gången har jag sagt att jag inte är med för att bli tvåa.

No comments: