02 July, 2007

Eklund förbannad över svartflagg

Per Eklund krokade ihop med norrmannen Frode Holte i kampen om en plats i A-finalen.
Det fick han svartflagg för.
– Jag hoppade förbi, det ska inte vara svartflagg, säger han.

61-årige nestorn från Arvika var förbannad efteråt.
Istället för en tredjeplats i B-finalen blev han sist efter diskningen.
– Jag frågade Östlund (tävlingsledaren, Morgan) och han sa att det var ”griskörning”, men han kunde väl ha frågad flaggposten som såg vad som hände först, säger Eklund.

Västvärmlänningen var ytterst nära att gå direkt till A-final. Han och Kenneth Hansen hade samam poäng efter de tre kvalheaten och den sistnämnde gick före på bättre totalplacering i tredje heatet – åtta mot nia.
– Jag hade bättre tid och jag trodde att det gällde, så är det i SM.
Per Eklund var inblandad i en incident redan i starten av B-finalen.
– Holte tog starten och jag släppte förbi honom, då fick jag en skjuss i bakänden och for ut i sandfållan, är 99 procent säker på att det var Hunsbedt. Det var en sån smäll att bilen blev alldeles platt baktill, men då kom det inget svartflagg, det är jag mest irriterad på av allt, säger Eklund.

Han kom dock igen och närmade sig täten.
I sista kurvan före mål såg han att Holte lämnade en lucka på insidan.
– Han kom snett i hoppet och jag hoppade ikapp honom, då gick han in och stängde och vi hakade ihop.
I smällen gick styrstaget av på Eklunds Saab och åkdonet hamnade en stund ovanpå norrmannens. Då kom Ludvig Hunsbedt och smet förbi och knep platsen i A-finalen. Holta var tvåa över mållinjen och Eklund trea.
Eklund tycker inte att någon av förarna gjorde fel.
– Jag förstår att han stängde, det skulle jag också ha gjort. Jag kan hålla med om att det var en hård körning, men så har det ju varit hela helgen, det har flugit bilar åt alla håll, men de har inte tagit fram svartflaggan.
Sett till hela EM-tävlingen var Per Eklund ändå nöjd med sin insats.
– I början var jag inte nöjd, men jag gjorde om och det blev bättre och bättre.

BENGT SUNDLER
054-19 91 26 / bengt.sundler@nwt.se

No comments: