13 June, 2009

Eklund vill fira - med Koenigsegg

from www.expressen.se

Motorlegendaren Per Eklund, 62, har tävlat i en Saab sedan 1965. I dag kör han SM-premiären i rallycross på Svampabanan. Eklund välkomnar kompisen Christian von Koenigseggs köp av den svenska biljätten. - Blir det så ska vi ha riktigt roligt, det kan jag lova, säger han.

Med sina 62 år är Per Eklund en av svensk motorsports största profiler. Redan 1972 fanns han med i startfältet på Svampabanan - och vann med en Saab V4.
- Jag tänkte på det nyss när jag stod i duschen, att det är helvete vad en håller på.
- Detta blir väl min 45:e säsong.
Sedan 1965 har han kört Saab, och välkomnar Christian von Koenigseggs intresse i att köpa bilföretaget.
- Jag känner ju honom sedan tidigare. För tre år sedan körde jag min rallycrossbil över hans parkering vid fabriken i Ängelholm.

"Intresserad och kunnig"
- Han är ju jäkligt motorintresserad och kunnig, så han sprang ut för att se vad som stod på.
Per Eklund fick visa och berätta om sin modifierade Saab - och fick sedan provköra en Koenigsegg.
- Vi tog en sväng tillsammans i bilen. Det vore ju en jäkla kovändning om han köpte Saab, då ska vi ha riktigt roligt, det kan jag lova dig.

Leran stör inte Eklund
Regnet vräkte ner över södra Sverige under hela gårdagen. Något som inte gjorde förutsättningarna bättre inför SM-premiären i rallycross på Svampabanan i dag.
- Äh, den var lerig redan innan det började regna. Visst blir det halt men det är lika för alla, säger Per Eklund.
- Jag har kört på Svampabanan hur många gånger som helst, men nu var det länge sedan sist.
Vad blir segerreceptet i leran?
- Enda receptet är att komma först.
- Blir det dessutom klart mellan Saab och Koenigsegg i morgon tror jag vi tar en sväng förbi fabriken i Ängelholm på hemresan till Värmland, säger Per Eklund.

Av Erik Terneborn

No comments: