04 February, 2009

Eklund hyr ut för att klara krisen

Translate this article with Google, click here


from: http://www.nwt.se/

Ekonomiska krisen drabbar även rallycrossförarna. När sponsorerna sviker planerar Per Eklund att finansiera sitt tävlande med att hyra ut en bil. Han bygger en ny Saab i garaget i Arvika.

Trots de kärva tiderna räknar den 62-årige rallycrossnestorn med att komma till start – han har ju tävlat i obruten följd sedan 1969.
– Något måste en köra, säger han. Första EM-tävlingen går ovanligt tidigt, redan 12-13 april på Lydden Hill i England.
– Målet är att köra där och sen får vi se efter hand.SM är också aktuellt liksom den nya Nordiska cupen som inleds i Arvika 16 maj.
Per tror att startfälten kommer att krympa 2009. För honom själv är det också svårare än vanligt, men i mycket.– Ligger en redan ner på golvet kan det inte bli värre, skojar han. Den galghumoristiska vitsen är dubbeltydig. Per mekar väldigt ofta och dessutom är han van att kämpa in i det sista för att få ihop ekonomin.

Tvillingbror till Saaben
Just nu skruvas det febrilt. Per Eklunds Saab 9-3 som han körde i EM och SM gångna säsongen håller på att få en tvillingbror.
– Det är en exakt likadan vi sätter ihop nu. Bygget påbörjades i fjol men slutfördes inte. Nu verkar uthyrning av den andra bilen vara enda utvägen för att komma till start själv.
Hänger det på det?
– Ja, i princip.Planen är att hyra ut både bil och support, helst för en hel säsong.– Det ska bara var att sätta sig i och köra. Frågan är vem som kan hyra, alla har ju finanskris.Någon kund finns inte än, men Per har idéer.
– P-G kan ju inte bara sitta i Årjäng och sen har vi Tommy Kristoffersson som måste ha något att göra.

Har vinnarbilar
Per ville inte börja med bygget förrän han förbättrat fjolårsbilen och därmed hade något bra att kopiera.
Två års jakt på bättre prestanda bar äntligen frukt för en månad sedan. På Trollspeed i Trollhättan förbättrades motorn. Bilen kördes sen på rulle och visade siffror som tyder på att åkdonet framöver väl kan mäta sig med Kennet Hansens och Michael Jernbergs fartmonster.
– Är det något så är det bättre. Vi har 50-60 hästar mer än förut när den varvade ur, och den varvade ur 1 000 varv tidigare. Europamästaren från 1999 var bara tia i EM 2008 men har uppenbarligen nu två vinnarbilar.

Han har också kvar George Traceys Peugeot som teamet supportade förra säsongen. Tracey har drabbats av finanskrisen på Irland, men kanske ändå kommer till start. Fortsatt samarbete är ett alternativ sätt att få in pengar.
– Om han vill kan vi lägga jobb på det, så vi kan åka också. För Pers del lockar Nordiska rallycrosscupen, som körs i Arvika, Trondheim, Strängnäs och Drammen, extra mycket.
– Henning Solberg har lovat åka, Petter är intresserad och Marcus Grönholm lär vara klar ihop med Andreas Eriksson.
En miljon i prispengar i division I gör inte saken sämre.
– Det skulle bli en miljon i SM också, men det tror jag inte de får ihop. Där kostar det 20 000 att vara med istället. Det är som om hockeyspelarna i NHL skulle betala för att få spela. Jag tycker det är helt fel, säger Per Eklund.

Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se

No comments: